Hypotheek

Uw woning is het onderpand

De hypotheek

De meeste mensen moeten een lening afsluiten als zij een huis kopen. “Zij sluiten dan een hypotheek af “ wordt er gezegd. In feite geeft u een hypotheek en krijgt daar een lening voor terug. De bank kan zich dan op het huis verhalen bij wanbetaling.

De hypotheekgever bent u zelf, de bank is dus de hypotheeknemer

De rol van de notaris

Alleen de notaris is volgens de wet bevoegd om hypotheekakten op te maken. De teksten van de akten zijn landelijke modellen. Elke geldverstrekker heeft zijn eigen model. Bij aankoop van een woning wordt met één bezoek de leveringsakte en direct aansluitend de hypotheekakte getekend.

Leningsvoorwaarden

De notaris onderzoekt de afspraken, die met de bank zijn gemaakt. De leningsvoorwaarden (rente, betaaldata, aflosvoorwaarden) worden in de akte opgenomen. Alle voorwaarden zijn door de bank uitgewerkt in een offerte. Deze offerte is getekend in het begin van het (koop)proces. De voorwaarden kunnen worden teruggelezen in de akte en ook op juistheid worden gecontroleerd.

De notaris regelt – digitaal – de inschrijving van uw akten bij het Kadaster en het geldverkeer.

Advies

• Zorgt u tijdig voor een goede opstalverzekering
  • Een uitkering van een overlijdensrisicoverzekering of levensverzekering kán vervelende fiscale gevolgen hebben voor de erfgenamen. Het is van groot belang om dergelijke verzekeringen op de juiste wijze af te sluiten. Uiteraard kan de notaris u hier veel meer over vertellen
  • Vóór de overdracht ontvangt u conceptakten. Leest u deze akten in alle rust door!
  • Heeft u nog vragen hierover, dan kunt u ons vanzelfsprekend altijd mailen of bellen

Wilt u eerst een prijsopgave ontvangen?